Gènere | Teatre breu |
Data finalització obra | 17/12/2003 |
Llengua original | català |
Sinopsi | Teatre simbòlic que vol expressar, en definitiva, l’opressió de la nació catalana. Un subjecte assegut (la ciutadania catalana) és interrogat i molestat per un catalitzador; un tercer personatge (Allò callat, la nació catalana, oprimida; les explosions personals per injustícies) explota una crítica a la societat actual i acaba mig crucificat, pendent d’una (reclamada) actuació d’urgència. |
Escenes | 1 |
Personatges | SUBJECTE 1, potser uns 35 anys EL CATALITZADOR, gèlid, calculador ALLÒ CALLAT, desequilibrat |
Espai escènic | Lloc: mental. |
Dibuixos, esquemes, propostes escenogràfiques | – |
Fragment literari | La corda es tensa màximament: s´obren bruscament les dues portes de l´armari. Surt ALLÒ CALLAT desencaixat, força excitat alhora que desorientat. El SUBJECTE 1 es gira a mirar-lo, tot assumint el seu error i la seva culpa : es mantindrà petrificat mentre parli ALLÒ CALLAT. El CATALITZADOR seguirà l´explosió d´ALLÒ CALLAT amb incredulitat. ALLÒ CALLAT : Proooou ! Proooou! (Pausa en què vol recuperar la respiració) A la cara! A la cara i amb la boca ben oberta! A la puta cara i amb aquesta merda de boca ben oberta! |
Fonts/documentació emprada | Salvador Cardús, Ben educats (Edicions La Campana, 2003). |
Cobertura periodística | – |
Actes socials | – |
Edicions | (2005) Dramaticulària (18 textos breus). Tarragona: Arola Editors, p. 93-102. |
Altres consideracions | Quan en Joan Cavallé m´oferí de participar en el projecte del volum de Teatre Brevíssim vaig pensar de dedicar-li l’episodi a la “llàgrima”, (mítica) protagonista habitual de les vides humanes. Posteriorment, vaig recapacitar. Vaig preguntar-me què definiria les nostres actituds i enfocaments a aquest segle XXI. I vaig decidir que, conjuntament amb l´egoisme recalcitrant i extenuant, un dels trets de l´homo sapiens 2003 seria molt possiblement la covardia. A “no expressar en veu alta”, ja sigui per a no destacar, per a no ésser jutjats, per a procurar la immutabilitat o bé per a no buscar-se problemes. Res com la correcció social i política! |
Lectures dramatitzades | – |
Escenificacions | – |
Traduccions | – |
Arxius de text | – |
Arxius d’àudio | – |
Fotos | – |
Seqüencia fotogràfica | – |
Vídeos | – |